• آیه مباهله
  • آیه مباهله

17- دعاى روز مباهله

براى روز مباهله سه دعا نقل شده است:
الف. دعايى از اميرالمؤمنين عليه السلام كه به عنوان ابتهال و تضرع در روز مباهله خوانده مى شود.
ب. دعايى كه در روز مباهله جبرئيل بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل كرد و دستور آورد كه هنگام رفتن پنج تن عليهم السلام براى مباهله اين دعا را بخوانند. اين دعا يادگار روز مباهله است كه در سحرهاى ماه مبارك رمضان خوانده مى شود: اَللّهُمَّ إِنّي أَسْأَلُكَ مِنْ بَهائِكَ بِأَبْهاهُ، وَ كُلُّ بَهائِكَ بَهِيٌّ؛ اَللّهُمَّ إِنّي أَسْأَلُكَ بِبَهائِكَ كُلِّهِ ....
ج. دعايى است پس از دو ركعت نماز و هفتاد مرتبه استغفار، و در فرازهاى آن اسرارى از مسئله مباهله تبيين شده است كه قسمتى از آن چنين است:

خدايا! اينان اصحاب كساء و عبا در روز مباهله اند . اينان را شفيعان ما قرار بده.
شكر پروردگار جهانيان را. شكر پروردگار خالق آسمان ها و زمين را. شكر خدايى را كه آنچه در آسمان ها و زمين است براى اوست. شكر خدايى كه آسمان ها و زمين را خلق نمود، و نور و ظلمت را قرار داد. شكر خدايى را كه به من آموخت آنچه را كه به آن جاهل بودم، و اگر براى من معرفى نكرده بود هلاك مى شدم؛ آنگاه كه فرمود: «بگو از شما اجرى نمى خواهم مگر دوستى با خويشاندانم». و خداوند منظور از «خويشان» را برايم روشن نمود. سپس پروردگار فرمود: «خدا مى خواهد از شما اهل بيت ناپاكى را ببرد و شما پاك گرداند پاك گرداندنى»، و «اهل بيت» را در خويشان مشخص ساخت.
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ عَلى أَخيهِ وَ صِنْوِهِ أَميرِالْمُؤْمِنينَ وَ قِبْلَةِ الْعارِفينَ وَ عَلَمِ الْمُهْتَدينَ وَ ثانِي الْخَمْسَةِ الْمَيامينَ، الَّذينَ فَخَرَ بِهِمُ الرُّوحُ الأَمينُ وَ باهَلَ اللّه  بِهِمُ الْمُباهِلينَ فَقالَ وَ هُوَ أَصْدَقُ الْقائِلينَ: «فَمَنْ حاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوا نَدْعُ اَبْناءَنا وَ اَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللّه  عَلَى الْكاذِبينَ».
خدايا! درود فرست بر محمد و برادر و دامادش اميرالمؤمنين و قبله عارفين و علامت هدايت كنندگان و دومى از پنج تن مبارك، كه روح الامين به ايشان فخر نمود، و پروردگار به وسيله آنان در برابر مباهله كنندگان مباهله كرد، و او كه راستگوترين گويندگان است فرمود: «هر كس بعد آنچه از علم برايت آمده با تو مخاصمه كرد بگو بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و خودمان و
خودتان را فرا بخوانيم. سپس مباهله كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم».

logo-samandehi تارنمای اختصاصی موضوع مباهله
مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت مباهله
تمامی حقوق برای مؤلفین و دست اندرکاران محفوظ است.
استفاده از محتوای تارنما، با ذکر منبع بلامانع است.