آیه مباهله ومباحث کلامی آن

چاپ
نويسنده : محسنی گلپایگانی، محمدعلی
استاد راهنما : حجتی ، محمد باقر
مقطع : کارشناسی ارشد
استاد مشاور :
رشته : الهیات
استاد ناظر :
دانشگاه : دانشگاه تهران
تاريخ دفاع : 1380

 

در این نوشتار، ضمن بیان مباحث لغوی و تفسیری آیة مباهله، و آیة قبل از آن (یعنی: آیات 59، 60 و 61 سورة آل عمران)، مطالب زیر اثبات شده است:

1- قضّیة مباهله در 24 ذیحّجة سال نهم هجری اتفاق افتاده است.

2- حقّانیّت اسلام، و نبوّت حضرت محمد(ص)، و نیز بُطلان عقاید مسیحیان در مورد الوهّیت حضرت عیسی(ع)

3- به اجماع و اتفاق نظر دانشمندان اسلام ، و روایات متواتر شیعه و سنّی، تنها مصداق آیة مباهله، حضرت علی و فاطمه و حسن و حسین(ع) می باشند؛ و بر این اساس، مصداق «أبناءنا» در آیة شریفه، امام حسن و امام حسین(ع)، و مصداق «نساءَنا» حضرت فاطمه(س) ، و مصداق «أَنْفُسَنا» حضرت امیر المؤمنین علی (ع) می باشد. بنابراین، در آیة مباهله، امام حسن و امام حسین(ع)، فرزندان رسول خدا(ص) محسوب شده اند؛ و روایات فریقَیْن، و استناد ائمة اطهار(ع) نیز همین مطلب را تأیید می کند. - و حضرت فاطمه(س)، یگانه زن بر گزیدة خدا و رسول او(ص)، و سیّدة زنان امّت، بلکه با توجّه به روایات فریقَیْن، سیّده و بانوی بزرگوار زنان جهان، و زنان بهشت است. - و حضرت علی(ع) به مَنزلة نَفْسِ پیامبر بوده، و در کمالات و صفات ذاتی، مثل خود پیامبر(ص) می باشد؛ و به موجب همین آیة شریفه، تمام مقامات رسول خدا(ص) منهای آنچه دلیل آن را خارج نماید (مثل نبوّت و خاتمیّت و نزول وحی)، برای امیرالمؤمنین علی(ع) نیز ثابت است.

4- حضرت علی(ع)، افضل و برتر از همة صحابه پیامبر(ص)، بلکه برتر از همة انبیای گذشته و فرشتگان می باشد؛ و روایات متفق علیهِ فریقَیْن، و استناد خودِ ائمة اطهار(ع) نیز همین مطلب را تأیید می کند.

5- همچنین در این رساله، به بعضی از اشکالات و شُبَهاتِ مخالفان پیرامون آنچه بیان گردید، پاسخ داده شده است.

6- دلیلِ جواز مباهله برای افراد با صلاحیّت، و کیفیت و زمانِ انجام آن از زبان امامان(ع) بیان گردیده، ونمونه ای از شیعیان که در مورد امامت با مخالف خود مباهله کرده است، و خداوند توانا، آن مخالف را به عذاب عاجل مبتلا ساخت، ارائه شده است.

 

مرجع: http://www.hawzah.net/fa/Seminar/View/72887