نسيم ملايمي از فراز قله کوه ها به سوي دامنه ها مي وزيد و با عبور از ميان شاخه هاي درختان خرما و ساير درختان به فضاي منطقه، طراوت لذت بخشي مي دميد. مردم زندگي عادي خود را مي گذراندند، که با ورود يک هيأت، که حامل نامه اي بود، در منطقه ولوله و هيجاني به وجود آمد. ادامه ...
درتاريخ 23 ساله بعثت پيامبر اکرم و نبي معظّم، روزهاي بسيار مهم و سرنوشت سازي وجود دارد که هريک از رخدادهاي آن به تنهايي براي اثبات حقانيت اسلام، نزد دوست و دشمن کافي است. يکي از اين رويدادهاي مهم و ممتاز«روز مباهله» است که در آن توحيد، نبوّت و امامت در کامل ترين چهره ها جلوه کرده و حقيقت ناب و نوراني خود را نشان داد.دراين واقعه عظيم و رويداد سترگ، مسلمانان به حقايقي پنهان از دين خود دست يافتند و فهميدند که نام نوراني پيامبرخاتم (ص) و خاندان عزيز او ادامه ...
بازرگانان ديگر سرزمين ها، نجران را با اسم مي شناختند. کليسا براي خودش جاه و جلالي به هم زده بود. حتي معبدي با اسم کعبه در شهر ،قد علم کرده بود براي برابري با عبادتگاه معروف مکه ؛ولي از تقدير نمي شود گريخت . روزي نامه اي به دست اسقف اعظم رسيد که با نام خداي ابراهيم و اسحاق و يعقوب شروع شده بود و اهل نجران با به سه پيشنهاد به فکر فروبرد . نوشته بود: «من شما را از عبادت بندگان به عبادت خدا فرا مي خوانم. اگر دعوتم را نپذيرفتيد بايد جزيه بدهيد و اگر از اين هم ادامه ...
اهل بيت علیهم السلام و نزول قرآن
اهـل بـيت(ع) از جمله محورهاى عمده و نظرگاه هاى بارزند در احاديث اسباب نزول و جـايـگـاه ايـشـان به عنوان مهمترين محورهاى مطرح در اسباب نزول, شايان نگاه و تامل و تعمقى ويژه است. گـذشـتـه از ايـن كـه اهل بيت(ع) در متن آيات قرآن, به صراحت , مخاطب خداوند قرار گـرفته اند و به نص آيه تطهير به افتخار طهارت و پاكيزگى نايل آمده اند و نيز در ادامه ...
(فمن حاجك فيه من بعد ما جائك من العلم فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائكم و نسائنا و نسائكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنه الله على الكاذبين)(آل عمران: 61). «هركس با تو پس از آن كه آگاه شدى، به مجادله برخيزد ، بگو بياييد تا بخوانيم فرزندان خود و فرزندان شما را، زنان خود وزنان شما را، و جانهاى خود و جانهاى شما را و لعنتخدا بر گروهدروغگو بفرستيم» . ادامه ...
مباهله پیامبر (ص) جلوه گاه حقانیت اسلام
مدينه اولين بارى است كه ميهمانانى چنين غريبه را به خود مىبيند. كاروانى متشكل از شصت ميهمان ناآشنا كه لباسهاى بلند مشكى پوشيدهاند، به گردنشان صليب آويختهاند، كلاههاى جواهرنشان برسر گذاشتهاند، زنجيرهاى طلا به كمر بستهاند و انواع و اقسام طلا و جواهرات را بر لباسهاى خود نصب كردهاند. وقتى اين شصت نفر براى ديدار با پيامبر، وارد مسجد مىشوند، همه با حيرت و تعجب به آنها نگاه مىكنند. اما پيامبر بى اعتنا از كنار آنان مىگذرد و از مسجد بيرون هم ادامه ...
مباهله در لغت عرب به معنی درخواست عذاب بر مخالف در اعتقاد است و برای اولین بار پیامبر آماده شد تا با سران مسیحی منطقه نجران به مباهله برخیزد و حتی دست حسن و حسین را گرفت و با دختر و داماد خود در گوشه بیابان حاضر شد، و منتظر آن گشت که سران مسیحی نجران از اسقف و کشیش برای مباهله حاضر شوند ولی آنان با مشاهده آیات صدق پیامبر عقب نشینی کردند و پرداخت جزیه را بر مباهله برگزیدند. ادامه ...
مباهله اثبات حقانیت پیامبر (ص) و آل او
جزئيات واقعه مباهله كه بيش از يك ماه طول كشيده، براى نسل امروز ناشناخته است. مباهله، ماجرايى تاريخى است كه در سالهاى آخر عمر پيامبر رخ داد و با نامهاى از سوى آن حضرت به مسيحيان آغاز شد. به دنبال آن، مسيحيان در مجلس عمومى خود، پيشگويى كتابهاى آسمانى را درباره آن حضرت خواندند. سپس نمايندگان نجران به مدينه سفر كردند و پس از مناظره با پيامبر، محكوم شدند. آنگاه قرار شد ميان آن حضرت و نجرانيان مباهله برگزار شود و دو طرف، اثبات حقانيت خود را به ادامه ...
مباهله در کلام معصومین (علیهم السلام)
به دنبال امتناع على عليه السلام از بيعت با ابوبكر، ميان آن حضرت و ابوبكر بحث و گفتگويى درگرفت. ابوبكر با تمسك به حديثى از رسول خدا درصدد توجيه كار خويش بود و در مقابل على عليه السلام با او احتجاج مىكرد و از او در مورد شايستگيهاى خود اعتراف مىگرفت و شبيه همين احتجاج را آن حضرت با اصحاب شورى بعد از مرگ عمر نيز داشت. هر دو حديث به حديث منا شده معروف است و در هر دو جا آن حضرت به واقعه مباهله و همراهى خود و همسر و دو فرزندش با رسول خدا اشاره ادامه ...
پس از فتح مكه در سال هشتم هجرى و درخشش قدرت اسلام در جزيرةالعرب، پيروان ديگر اديان و مذاهب و رهبران و رجال سياسى و مذهبى توجه خاصى به اسلام و مسلمانان و به كانون اين قدرت عظيم يعنى مدينةالرسول پيدا كردند. اين امر زمينه مناسبى را براى نشر و گسترش شعاع اسلام تا اقصى نقاط حجاز و حتى خارج از آن فراهم آورد و پيامبر اسلام توانست از اين فرصت بخوبى استفاده كند و با ارسال نامهها و نمايندگان ويژه به رؤساى بلاد و زمامداران كشورها آنها را به پذيرش اسلام و ادامه ...
«فمن حآجك من بعد ما جآءك من العلم فقل تعالو ندع ابناءنا وابناء كم و نساءنا و نساءكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنه الله على الكذبين» پس هر كس بعد از دانشى كه (درباره مسيح) به تو رسيده است با تو به ستيز و محاجه بر خيزد (و ازقبول حق شانه خالى كند) بگو: بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم و شما فرزندان خود را و ما زنان خود را بخوانيم و شما زنانتان را و ما نفوس خود را بخوانيم و شما نفوستان را پس لعنت خدا را بر دروغگويان قراردهيم. ادامه ...
بررسی تاریخی آیه مباهله و بازتابهای آن
آیه مباهله از جنجالیترین آیات قرآن کریم است. سنت مباهله از دیرباز در بین اقوام سامی رواج داشته و در کتابهای مقدس دیگر به جز قرآن نیز به مواردی از آن اشاره شده است. مباهله مذکور در قرآن به ماجرای گفتگو و مناظره مسیحیان نجران با پیامبر اختصاص دارد که در سرانجام آن به دلیل امتناع مسیحیان از پذیرش دعوت پیامبر، طرفین توافق کردند که دست به مباهله زنند و از خدا بخواهند که راستگو را از دروغگو تمایز دهد. این مباهله در میانه راه به دلیل امتناع مسیحیان متوقف شد و ادامه ...
آفتاب مدينه بالا آمده بود و چشمها به انتظار نشسته بود. مسلمانانى كه از قرار اين روز اطلاع داشتند جمع شده بودند و مسيحيان نجران چشم دوخته بودند كه پيامبر كى و چگونه خواهد آمد به يك باره ديدند كه پيامبر از خانه بيرون شد مانند هميشه ساده و با صفا و معنويت و در پيرامون او تنها مرد و زن جوانى به همراه دو فرزند خردسال اما چهرههايشان جذاب و گيرا، قدمهايشان استوار و دلهايشان در برابر پروردگار خاشع و بى اعتنا به دنيا و اهل دنيا به ميقات خويش مىروند. ادامه ...
زمينه ساز واقعه مباهله نامه رسول خدا (صلی الله علیه واله) به مسيحيان نجران و دعوت آنها به اسلام بود و حاملين اين نامه عتبةبن غزوان و عبداللهبن ابى امية و الهدير بن عبدالله و صهي بن سنان شمرده شدهاند و متن آن را ابن كثير در البداية و النهاية چنين ذكر كرده است: «باسم اله ابراهيم و اسحاق و يعقوب من محمد النبى رسول الله الى اسقف نجران اسلم انتم فانى احمد اليكم اله ابراهيم و اسحاق و يعقوب. اما بعد فانى ادعوكم الى عبادةالله من ادامه ...
مجادله و مباهله بين مسيحيان و پيامبر اكرم (صلياللهعليهوآله )
مباهله در لغت به معني ملاعنه و نفرين متقابل ميباشد و در اصطلاح به اين معناست كه «دو تن يا دو گروه بر عليه يكديگر دعاي بد كنند. پس هر کدام ظالم باشد حق تعالي وي را رسوا گرداند و نقمت و عذاب خود را بر وي فرستد و ذريه او را مستأصل كند و هلاك گرداند».[2] در حديثي از رسول خدا (صلي الله عليه و آله) روايت شده كه حضرت فرمود: «خداوند عزوجل به من خبر داده كه پس از مباهله عذاب بر گروه باطل نازل ميشود و حق را ادامه ...
مباهله رسول اكرم (صلي الله عليه وآله) با مسيحيان نجران
مباهله در لغت به معني ملاعنه و نفرين متقابل ميباشد. و در اصطلاح به اين معناست كه «دو تن يا دو گروه بر عليه يكديگر دعاي بد كنند. پس هر کدام ظالم باشد حق تعالي وي را رسوا گرداند و نقمت و عذاب خود را بر وي فرستد و ذريه او را مستأصل كند و هلاك گرداند». در حديثي از رسول خدا (صلي الله عليه و آله) روايت شده كه حضرت فرمود: ادامه ...
آفتاب سوزان، با سنگدلي تمام بر چهره رنجور شهر ميتابد. هواي دلگير و غيرقابل تحمّلي، فضاي دم کرده شهر را پر کرده است. مردم، مدّتهاست صداي چک چک باران را نشنيدهاند. همه جا خشک و آفتاب خورده است. رودخانه خشک شهر با، سينه عريانش را در امتداد شهر گسترانيده است. انبوه درختچهها، علفزارها و نيزارهاي اطرافش، پژمرده و بيطراوت و از نفس افتاده به نظر ميرسند. ادامه ...
بررسي تاريخي آيه ي مباهله و بازتاب هاي کلامي آن
آيه ي مباهله از جنجالي ترين آيات قرآن کريم است . سنت مباهله از ديرباز در بين اقوام سامي رواج داشته و افزون بر قرآن در کتاب هاي مقدس ديگر نيز به مواردي از آن اشاره شده است . مباهله ي مذکور در قرآن به ماجراي گفتگو ، و مناظره ي مسيحيان «نجران» با پيامبر صلي الله عليه و آله اختصاص دارد که سرانجام، به دليل امتناع مسيحيان از پذيرش دعوت پيامبر صلي الله عليه و آله طرفين توافق کردند دست به مباهله زنند و از خدا بخواهند راستگو را از دروغگو تمايز دهد . اين مباهله در ادامه ...
مباهله ، راهكار اثبات حقانيت پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بيت(علیهم السلام)
بيست و چهارم ذي الحجه سالروز واقعه اي مهم در صدر اسلام است. پس از فتح مكه آوازه اسلام سراسر جزيره العرب را فراگرفته بود و گروه ها و هيئت هاي متعددي پس از سال هشتم هجري براي آشنايي با اسلام به مدينه سفر مي كردند. در سال نهم هجري اين مراجعات به حد اعلاي خود رسيد تا آنجا كه اين سال را «عام الوفود» ناميدند. اين مسئله پيامبر اسلام را بر آن داشت تا نامه ها و نمايندگاني ويژه را براي دعوت به اسلام به سوي زمامداران و پادشاهان و بزرگان كشورها و اقوام مختلف روانه سازد. ادامه ...